Louis Moinet Speed of Sound z przerobionym, grawerowanym mechanizmem Valjoux w stylu vintage
Jak spędziłeś swoje 20 urodziny? Jeśli jeszcze ich nie obchodziłeś, warto zainspirować się marką Louis Moinet, która obchodzi dwie dekady od czasu swojego odrodzenia przez Jeana-Marie Schallera, wydając limitowaną edycję, liczącą zaledwie 20 sztuk.
Louis Moinet Speed of Sound to chronograf, czego można było się spodziewać, biorąc pod uwagę osiągnięcia Moineta. Zegarek łączy w sobie awangardowe materiały, z których słynie marka oraz przeprojektowany, precyzyjnie grawerowany, oldschoolowy mechanizm – Valjoux 88. Przyjrzyjmy się bliżej pochodzeniu tego mechanizmu z lat 50. oraz współczesnej wersji zegarka.
Mechanizm
Choć zaczynanie od opisu mechanizmu nie jest standardową praktyką, Valjoux 88 również nie jest standardowym mechanizmem. Wywodzący się z popularnego (i prostszego) Valjoux 72, Valjoux 88 oferuje elementy (tzw. komplikacje), takie jak kalendarz i fazy księżyca, oprócz funkcji chronografu opartego na kole kolumnowym. Jednak, aby dostosować go do potrzeb Louisa Moineta, z kalibru usunięto kalendarz, wskaźnik daty oraz licznik dwunastogodzinny. Fazy księżyca natomiast pozostały i, jak zobaczycie wkrótce, stały się centralnym punktem tarczy.
Jeśli chodzi o standardowe parametry, zmodyfikowany wariant Valjoux 88 pracuje z częstotliwością 2,5 Hz, posiada jedynie 17 kamieni łożyskujących i oferuje czterdziestogodzinną rezerwę chodu.
Jednak w przypadku wykorzystania siedemdziesięcioletniego mechanizmu, nie chodzi tak bardzo o jego parametry techniczne, co o piękno i historyczne znaczenie. Valjoux 88 nie był tak powszechny, jak niektóre z jego prostszych odpowiedników, choć pojawiał się w zegarkach renomowanych marek, takich jak Heuer, Minerva czy Gallet. Jako, że jest to zegarek jubileuszowy, Louis Moinet odpowiednio "wzbogacił" mechanizm, dodając bogate, ręcznie grawerowane zdobienia mostków i kotwic oraz proste szlifowanie stalowych komponentów.
Oprócz tego, z racji wysokiej ceny, chętnie zobaczylibyśmy również ostre, wewnętrzne kąty, które podkreśliłyby kunszt wykończenia.
Tarcza
Jeżeli odwrócimy zegarek, będzie można zauważyć, że Speed of Sound napędzany jest przez zabytkowy mechanizm. Louis Moinet kontynuuje wykorzystanie meteorytów księżycowych oraz „zwykłych” meteorytów – pierwsze z nich zdobią wskaźnik faz księżyca, a drugie pozostałe tarcze. Choć może nie być to widoczne z daleka, reszta tarczy jest pokryta delikatnym, ręcznie grawerowanym wzorem guilloché, który znacząco podnosi wizualną atrakcyjność Speed of Sound, szczególnie przy bliższym spojrzeniu.
Tarcza zdradza również inspirację, która stoi za nazwą Speed of Sound. Louis Moinet wyposażył tarczę w skalę telemetryczną, nadrukowaną wokół wewnętrznej krawędzi (rehaut). Choć telemetr jest mniej popularny niż tachymetr czy pulsometr, był powszechnie stosowany w latach 40. XX wieku przez żołnierzy, którzy chcieli obliczyć odległość obiektu, obserwując go i nasłuchując dźwiękowego sygnału. To idealne nawiązanie, biorąc pod uwagę, że mechanizm zegarka pochodzi z podobnego okresu.
Najważniejszym elementem tarczy jest wskaźnik fazy księżyca. Pomalowany jest luminescencyjną farbą wtopionym fragmentem meteorytu Dhofar 457.Wypukła powierzchnia tego wskaźnika świeci intensywnie w ciemności oraz pod światłem UV.
Louis Moinet często korzysta z unikalnych sposobów wyświetlania tej komplikacji, a styl w modelu Speed of Sound jest różnorodny, a zarazem minimalistyczny. Kiedy fragment meteorytu księżycowego zrównuje się z jednym ze wskaźników, mamy do czynienia z pełnią księżyca.
Koperta
Sposób, w jaki została zaprojektowana koperta zegarka Speed of Sound w dużej mierze nawiązuje do wyglądu tarczy, z nowoczesnymi materiałami i licznymi powiększonymi elementami. Zegarek wykonany jest z tytanu klasy 5, a na górze znajduje się imponujący, wypukły szafirowy kryształ. Louis Moinet znakomicie wykończył powierzchnie tytanowe, które często są dość trudne w polerowaniu. Duże przyciski wciskane i równie duża koronka mają fakturę z motywem krzyżyków.
Choć średnica koperty nie jest zbyt duża, bo wynosi 40,7 mm, wystające przyciski i korona znacznie ją optycznie powiększają. To samo można powiedzieć o grubości Speed of Sound, która wynosi 18,87 mm. Pomimo że część wizualnej masywności zostaje złagodzona dzięki wspomnianemu wypukłemu kryształowi, wciąż jest to znaczny rozmiar. Biorąc pod uwagę obecne trendy w zmniejszaniu rozmiarów kopert, możliwe jest, że atrakcyjność Speed of Sound na tym ucierpi. Z drugiej strony, osoby pragnące vintage’owego zegarka z mechanizmem Valjoux, który ma ponad 35 mm średnicy, mogą znaleźć tutaj coś dla siebie.
Pasek
Louis Moinet skupia swoją uwagę głównie na innych częściach zegarka, w wyniku czego pasek spełnia swoją rolę bez zbędnego przepychu. To matowy pasek ze skóry aligatora w kolorze czarnym, zakończony zapięciem typu folding, z logo Louis Moinet. Szerokość ucha, wynosząca 22 mm, pozwala jednak na eksperymentowanie z innymi paskamijeśli zechcemy wybrać coś bardziej sportowego.
Podsumowanie
Miłośnicy zegarków łatwo dają się oczarować pięknymi mechanizmami, a zmodyfikowany Valjoux 88 w modelu Speed of Sound z pewnością do pięknych należy. Louis Moinet ma pełną możliwość zastosowania nowoczesnych, wysokotechnologicznych mechanizmów chronografów w swoich zegarkach (m.in. w modelu Impulsion), jednak Speed of Sound znacznie bardziej koncentruje się na świętowaniu przeszłości niż przyszłości. Grawerowanie na tarczy jest zrobione starannie, a wykonanie zegarka nie opiera się tak bardzo na wykorzystaniu meteorytu, co sprawia, że nie wygląda jak gadżet. Wykończenie koperty wyróżnia się, biorąc pod uwagę podstawowy materiał.
To, co z pewnością może być mniej atrakcyjne dla fanów zegarków vintage, to rozmiar i wysoka cena, wynosząca aż 50 000 CHF, należy jednak zauważyć, że obie te cechy są zgodne z aktualną ofertą Louis Moinet. Mając to na uwadze, a także w związku z ograniczonym nakładem 20 sztuk, zapewne istnieje wystarczająco wielu potencjalnych klientów, którym odpowiada zarówno awangardowy styl nowoczesnej marki Louis Moinet, jak i oldschoolowe zacięcie.
Zdjęcia pochodzą ze strony: timeandtidewatches.com
Dział: Techniczne Kolekcjonerstwo
Autor:
Borna Bošnjak | Tłumaczenie: Jakub Grochowski - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://timeandtidewatches.com/louis-moinet-speed-of-sound-hands-on/