Microsoft zamyka cztery studia gier, w tym dewelopera Hi-Fi Rush
Microsoft zamyka cztery studia, w tym Tango Gameworks, twórców gry Hi-Fi Rush, która zdobyła nagrodę Bafta. Studio w Tokio zostaje zamknięte, wraz z zlokalizowanym w Teksasie Arkane Austin oraz kanadyjskim Alpha Dog Studios. Roundhouse Games z siedzibą w Wisconsin zostanie wchłonięte przez twórców gry Elder Scrolls Online - ZeniMax Online Studios.
Hi-Fi Rush zdobył wiele nagród za barwny i żywy styl animacji oraz muzykę. Zdjęcie: www.bbc.com.
Microsoft nie podał, ile miejsc pracy zostanie utraconych w wyniku zamknięć, które dokonane zostały w spółce zależnej Bethesa - którą gigant technologiczny kupił za 7,5 miliarda dolarów w 2020 roku. „Chcę tylko powiedzieć, że bardzo kocham wszystkich ludzi w Arkane Austin", powiedział szef studia Harvey Smith w poście na X. „Wspaniałe czasy, trudne czasy, tak wiele razem przeszliśmy."
Kierownik Xbox Games Studios Matt Booty ogłosił wiadomość w e-mailu do pracowników, widzianym przez BBC. Powiedział, że to oznacza zakończenie prac nad grą Arkane Austin, Redfall, a „niektórzy członkowie zespołu" dołączą do innych studiów. Firma planuje „zaoferować rekompensaty" graczom, którzy zamówili w przedsprzedaży zawartość do pobrania do gry, która teraz nigdy nie ujrzy światła dziennego. „Te zmiany opierają się na priorytetowym traktowaniu tytułów o dużym wpływie i dalszym inwestowaniu w portfolio Bethesdy składające się z hitowych gier i ukochanych światów, które rozwijaliście przez wiele dziesięcioleci" - napisał. Powiedział również, że „niewielka liczba ról" zostanie zredukowana w zespołach wydawniczych i korporacyjnych Bethesdy.
‘Mocny cios’
Hi-Fi Rush był bardzo podziwiany przez krytyków po premierze w 2023 roku - gra zdobyła kilka nagród na koniec roku za animację i dźwięki. Ale alarmy zaczęły dzwonić w Tango Gameworks po tym, gdy znalazła się ona wśród czterech gier, które Microsoft wydał na konkurencyjnych konsolach w tym roku. Jego założyciel, Shinji Mikami, już opuścił firmę, aby założyć swoje własne konkurencyjne studio. Zamknięcie Tango Gameworks oznacza koniec studia odpowiedzialnego za kilka popularnych gier, w tym The Evil Within i Ghostwire: Tokyo.
W krótkim wpisie na X, dawniej Twitterze, deweloper podziękował swoim fanom. „Dziękujemy wszystkim, którzy poznali stworzone przez nas światy" - napisano. Posunięcie to spotkało się z krytyką zarówno ze strony graczy, jak i osób z branży. Dinga Bakaba, szef studia Arkane Lyon, siostrzanego studia Arkane Austin, skomentował sytuację jako „absolutnie okropną".
„Pozwolenie na bycie człowiekiem: dla każdego kierownika czytającego to, przyjazne przypomnienie, że gry wideo to przemysł rozrywkowy/kulturowy, a twoim biznesem jako korporacji jest dbanie o swoich artystów i pomaganie im w tworzenie dla Ciebie wartości" - napisał na X. „Wspaniałe zespoły znów zachodzą za naszymi oczami, i to jest szok." To najnowsza ciąg cięć w branży, w której zniknęły już dziesiątki tysięcy miejsc pracy, przy czym sama Bethesda ogłosiła cięcia w styczniu 2024 roku. W tamtym momencie, Microsoft miał około 22 000 osób pracujących w swojej branży gier.
Dział: Gry komputerowe
Autor:
Tom Gerken | Tłumaczenie: Łukasz Topolski