Minecraft stał się pierwszą grą wideo, która osiągnęła sprzedaż na poziomie 300 milionów egzemplarzy
Minecraft, czyli najlepiej sprzedająca się gra wideo na świecie, pobiła kolejny rekord sprzedaży. Podczas weekendowej uroczystości deweloper Mojang Studios ujawnił, że gra sprzedała się w ponad 300 milionach egzemplarzy na całym świecie. To znacznie przewyższa najbliższego rywala Grand Theft Auto V, który sprzedał 185 milionów egzemplarzy do sierpnia 2023 roku.
Zdjęcie: Mojang Studios
Podczas weekendowej uroczystości deweloper Mojang Studios ujawnił, że gra sprzedała się w ponad 300 milionach egzemplarzy na całym świecie.
To znacznie przewyższa najbliższego rywala Grand Theft Auto V, który sprzedał 185 milionów egzemplarzy do sierpnia 2023 roku.
Ale żadna z nich nie zbliża się do Super Mario będącej bestsellerem. Sprzedano ją w ponad 800 milionach egzemplarzy.
Drugą najlepiej sprzedającą się serią gier jest retro łamigłówka Tetris, która sprzedała się w ponad 520 milionach egzemplarzy w różnych odmianach od lat 80. ubiegłego wieku.
Tetris sprzedał co najmniej 425 milionów egzemplarzy tylko na urządzeniach mobilnych, mając wiele wersji gry wydanych na iOS i Android od 2008 roku, a niektóre listy uważają go za najlepiej sprzedającą się grę z tego powodu.
Jednak te wydania znacznie różnią się pod względem mechaniki i grafiki. Tetris na telefonach Ericsson z 2001 roku znacznie różnił się od Tetris Mania na telefonach komórkowych z 2006 roku, a także od późniejszych wydań na iOS i Androida.
Z tego powodu Tetris jest zwykle uważany za serię, podczas gdy Minecraft jest tą samą grą, niezależnie od tego, czy gra się w nią na Nintendo Switch, czy na telefonie komórkowym.
Szefowa Minecraft Studios, Helen Chiang, powiedziała, że liczba 300 milionów graczy to „kamień milowy, o którym nikt nie mógł marzyć, gdy wszyscy stawialiśmy nasze pierwsze klocki.”
Minecraft został wydany przez Mojang Studios w listopadzie 2011 roku, ale przedpremierowa, niedokończona wersja gry została po raz pierwszy udostępniona w 2009 roku.
Gra cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych, ze względu na swój charakter piaskownicy. czyli jeśli potrafisz coś sobie wyobrazić, to możesz to zbudować z klocków przypominających Lego.
Minecraft został kupiony przez Microsoft w 2014 roku za 2,5 miliarda dolarów i stał się głównym filarem tej firmy na rynku gier. Co więcej, Microsoft znacznie powiększył swoje możliwości dzięki rekordowemu przejęciu producenta Call of Duty, Activision Blizzard, za 69 miliardów dolarów.
Popularność Minecrafta wynika, częściowo z jej ogromnej aktywności poza samą grą.
Według Google, filmy na YouTube związane z Minecraftem zostały obejrzane ponad bilion razy.
Popularność Minecrafta wynika, częściowo z jej ogromnej aktywności poza samą grą.
Według Google, filmy na YouTube związane z Minecraftem zostały obejrzane ponad bilion razy.
Nawet najpopularniejsi indywidualni YouTuberzy, MrBeast i PewDiePie, w pewnym momencie nagrali filmy z Minecraftem.
A jej wpływy sięgają jeszcze dalej, gdyż gra była wykorzystywana do niecodziennych zastosowań. Przykładem jest zamieszczanie artykułów napisanych przez Jamala Khashoggiego w celu ominięcia rządowej cenzury. Dziennikarz został zabity przez saudyjskich agentów w 2018 roku.
Jak udało się osiągnąć 300 milionów?
Jest to duży skok w porównaniu z poprzednimi danymi sprzedaży ujawnionymi przez firmę - 238 milionów sprzedaży, ogłoszonych w kwietniu 2021 roku.
A osiągnięcie tej liczby prawie na pewno wiąże się z tym, że wiele osób kupuje więcej niż jedną kopię.
Chociaż Mojang publicznie ogłasza swoje dane to są one mniej przejrzyste, jeśli chodzi o dokładny podział tej liczby, ale wiemy, że reprezentuje ona sprzedaż na wszystkich platformach.
Oznacza to, że obejmuje ona sprzedaż od premiery na PC w 2011 roku, sprzedaż mobilną na iOS i Androida, a także na PlayStation, Xbox i Nintendo.
Ktoś mógł więc kupić kopię gry na PC, później nabyć ją na konsolę Nintendo Switch, a jeszcze później na swój telefon.
Wynika to z faktu, że ludzie lubią grać w gry na swoich nowych urządzeniach, nawet jeśli kupili je wcześniej.
Ponadto gracze mogą w większości przypadków przenosić swoje postępy, więc jeśli kupili grę ponownie, mogą użyć tych samych danych logowania i kontynuować grę od miejsca, w którym ją przerwali na różnych urządzeniach.
Nie każde urządzenie na to pozwala, a gracze powinni sprawdzić kompatybilność - zwłaszcza, że istnieje wiele wersji gry na PC.
Ale ogólnie rzecz biorąc, może to stanowić pewne wyjaśnienie, w jaki sposób sprzedaż Minecrafta osiągnęła tak zawrotną wysokość.
Dział: Gry komputerowe
Autor:
Tom Gerken | Tłumaczenie: Eryk Lizurej