2024-09-27 08:35:32 JPM redakcja1 K

Tutaj uczniowie mają przerwę co 20 minut

Stavanger testuje „szkołę przyjazną mózgowi” Kilka gmin chce teraz więcej zabaw w szkołach. Uważają, że zapewnia to więcej nauki i mniej stresu.

Klasa 3C w szkole Kvernevik w Stavanger kończy lekcję matematyki jogą. Zdjęcie: Anett Johansen Espeland

 

Taniec, joga, śpiew i gra na bębnach. Oto przykłady zajęć, które uczniowie trzech szkół podstawowych w Stavanger mogą teraz wykonywać w klasie. Co 20 minut mózg ma przerwę od teorii w języku norweskim, matematyki i nauk ścisłych. 

„Zajęcia matematyczne kończymy jogą, aby uspokoić układ nerwowy, złapać oddech i poczuć poczucie wspólnoty. Tworzy to dobre środowisko do nauki”, mówi nauczycielka Lisette Dagsland Tellaroli z klasy 3C w szkole w Kvernevik.

Nauczycielka Lisette Dagsland Tellaroli w szkole w Kvernevik. Zdjęcie: Anett Johansen Espeland
 

Raport na temat sześcioletniej reformy, które opublikowano tego lata, pokazuje, że obecnie w szkole jest za mało zabawy. Kilka gmin coś z tym zrobi. W Tønsberg projekt „zabawa na lekki początek szkoły” został wprowadzony w czterech szkołach 1 sierpnia, pisze Tønsbergs Blad. Natomiast w Stavanger „życie szkolne przyjazne mózgowi” toczy się pełną parą w szkole podstawowej pod patronatem szkolnej służby zdrowia.

„Absolutnie fantastyczne, że widzimy zmianę w szkołach. Uważamy, że mózg dziecka potrzebuje innego rodzaju bodźców w postaci ruchów, wrażeń zmysłowych i przerw, aby lepiej się uczyć”, twierdzi Dagsland Tellaroli.

Przerwa jogi w 3C w szkole Kvernevik w Stavanger. Zdjęcie: Anett Johansen Espeland

 

Zapobieganie przemocy i problemom

W Stavanger inicjatorzy mają nadzieję, że „szkoły przyjazne mózgowi” będą się upowszechniać. Do programu, który jest również uwzględniony w Stavanger Aftenblad, zostało objętych łącznie 25 szkół.

„Marzymy o tym, że jeśli więcej dzieci będzie miało codzienność z mniejszym poziomem stresu, to nauczą się więcej. To z kolei w dłuższej perspektywie zapobiega trudnościom psychologicznym, twierdzi psycholog dziecięca Ingrid Kristine Aspli, która jest główną inicjatorką projektu”.

Psycholog dziecięcy Ingrid Kristine Aspli. Zdjęcie: Anett Johansen Espeland

 

W ostatnich latach doszło do kilku przypadków przemocy i gróźb w szkołach, zwiększonej absencji i słabych wyników w nauce. Projekt w Stavanger zapobiega takim tendencjom w szkołach.

„Włożymy wysiłek w codzienne życie. Zamiast tego, żebyśmy my, pracownicy służby zdrowia, musieli siedzieć przy każdym dziecku, gdy miało ono później problemy. Wierzymy w reakcję przyjazną dzieciom, a nie dyscyplinę i użycie siły”, mówi Aspli.

Ten antyautorytarny sposób myślenia stał się także częścią szkół w innych częściach kraju. W projekcie Stavanger nauczyciele i rodzice dostają także wprowadzenie do tego, jak mogą lepiej radzić sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami.

Gra polegająca na liczeniu na lekcjach matematyki w klasie 3C w szkole Kvernevik. To powinna być mała przerwa dla mózgu. Zdjęcie: Anett Johansen Espeland
 

Dzieci lubią przerwy dla mózgu

Wiele dzieje się teraz na froncie szkolnym, gdzie celem są lepsze wyniki. Według rządu w szkołach podstawowych prawie 96 procent szkół wprowadziło zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Niedawno Minister Edukacji Kari Nessa Nordtun (Ap) przedstawiła plan bardziej praktycznej szkoły. Twórcy „szkoły przyjaznej mózgowi” wierzą, że małe kroki mogą prowadzić do lepszego samopoczucia i zwiększonego poziomu nauki.

Per Helge Seljebotn jest fizjoterapeutą w szkolnej służbie zdrowia w Stavanger. Zdjęcie: Anett Johansen Espeland
 

„Wiele osób uważa, że ​​aby uzyskać efekt zdrowotny, trzeba mieć dużą intensywność aktywności. Jednocześnie wiemy, że liczy się każdy ruch. Ruch zmniejsza stres nawet bez tak wysokiego tętna”, twierdzi fizjoterapeuta w szkolnej służbie zdrowia w Stavanger, Per Helge Seljebotn. W szkole 3C w Kvernevik uczniowie są zadowoleni z nowego programu.

„Przerwy dla mózgu to świetna zabawa”, mówi Alice Topnes Sætre.

„Przerwy dla mózgu, tak. Dlaczego tego potrzebujesz?”

„Ponieważ mam dużo zadań i tym podobnych”.

Alice Topnes Sætre (po lewej) i Amalie Magrete Thorsen Goa lubią siedzieć na podłodze i jeść przy spokojnej muzyce w tle. Zdjęcie: Anett Johansen Espeland
 

Kawiarnia zamiast ekranu

Norweskie pielęgniarki środowiskowe skrytykowały ostatnio korzystanie z ekranów, które obecnie w wielu szkołach ma miejsce również podczas przerwy obiadowej. W 3C w Kvernevik trzy dni w tygodniu mają kawiarienkę podczas przerwy na lunch, zamiast oglądać filmy. Potem światło przygasa. Z głośników leci spokojny jazz. Uczniowie siedzą na podłodze z przodu klasy, jedzą i rozmawiają ze sobą.

„Potem możemy usiąść z kim chcemy i jest fajnie”, mówi uczennica Amalie Magrete Thorsen Goa.

Uczniowie otrzymali wskazówki dotyczące technik, które mogą wykorzystać, aby móc rozmawiać z innymi i lepiej się poznać.

„Bardzo ważne jest, aby uczniowie rozmawiali ze sobą. Patrzenie sobie w oczy. Należy to ćwiczyć jako umiejętność. Rodzice są dziś zajęci. Szkoła może pomóc w tworzeniu dobrych relacji między uczniami”, mówi nauczycielka Lisette Dagsland Tellaroli.

Trzeba zmierzyć efekt

Obecnie planowane są badania nad wpływem „szkół przyjaznych mózgowi”. W projekt zaangażowany jest Uniwersytet w Stavanger (UiS).

„Marzymy o uzyskaniu wiarygodnych miar stresu u uczniów i nauczycieli. Wiemy dużo o tym, jak interakcja i aktywność fizyczna wpływają na stres. Niewiele jednak wiemy o tym, jak można zorganizować codzienne życie szkolne, aby osiągnąć maksimum”, mówi wykładowca w Centrum Środowiska Nauczania na UiS, Cecilie Evertsen.

Wykładowca w centrum środowiska uczenia się na Uniwersytecie w Stavanger, Cecilie Evertsen. Zdjęcie: Anett Johansen Espeland

Dział: Inne typowe

Autor:
Anett Johansen Espeland | Tłumaczenie: Maja Wyrąbkiewicz – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.nrk.no/rogaland/stavangerskoler-tester-_hjernevennlig-skole_-med-mange-pauser-1.17048655

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE