YouTuberzy wpływają na to, jakie gry kupujemy, ale może nie w taki sposób, jak myślisz
Niektóre gry zyskują na tym, że pokazują je influencerzy, podczas gdy inne na tym tracą.

Źródło grafiki: Pexels
| Zrzut ekranu: NRK FlippKlipp / YouTube
NRK FlippKlipp publikuje wiele filmów o grach. Na YouTube mają oni 213 000 subskrybentów.
Jeśli lubisz grać w gry komputerowe, oglądasz także może filmy innych graczy na YouTube. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy oni wpływają na to, jakie gry kupujesz? Teraz właśnie naukowcy to zbadali.
Wiele osób ogląda filmy o grach
Dwoje na troje norweskich dzieci i młodzieży gra każdego dnia. Wielu ogląda również filmy z influencerami, którzy grają. W szczególności chłopcy. Na YouTube można znaleźć mnóstwo tego typu filmów. Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Chin i USA pokazuje, że mogą one wpływać na to, w co gramy. Ale może nie w taki sposób, jak myślisz.
Gramy więcej w Minecrafta, ale nie gramy w nowe gry
To, w jaki sposób się na nas wpływa, zależy bowiem od tego, jakie gry pokazują gwiazdy YouTube’a. Weźmy popularne gry – Minecraft i Fortnite. Filmy graczy, którzy grają w te gry, mogą sprawić, że będziemy grali w nie jeszcze więcej. W przypadku innych gier, działanie filmów może być odwrotne. Rzecz w tym, że jeśli jeszcze nie kupiliśmy tej gry, film może nas przekonać, by jednak zrezygnować z jej zakupu.
| Zrzut ekranu: TypicalGamer, YouTube
Aby to sprawdzić, naukowcy przeanalizowali filmy 3 000 najpopularniejszych graczy na YouTube. Tutaj TypicalGamer gra w Fortnite.
Influencerzy mogą zdradzać fabułę
Jak wynika z nowych badań, dotyczy to szczególnie gier, w których fabuła jest istotna. Takie gry to zazwyczaj RPG (role play games), które opowiadają historię od początku do końca. Dlaczego tak jest? ,,Badania nie dają na to odpowiedzi’’ – mówi Nan Li w e-mailu do ung.forskning.no. Jest on jednym z naukowców, który stoi za nowym badaniem. ,,Naszym najlepszym wyjaśnieniem jest to, że filmy na YouTube mogą zdradzać fabułę gier, w których historia jest ważna’’ – pisze naukowiec z Uniwersytetu Tongji w Chinach.
| Zrzut ekranu: PewDiePie / YouTube
Wiele gier są jak przygody. Tutaj gwiazda YouTube, PewDiePie, testuje grę Subnautica.
Nie jest pewne, czy jesteś sterowany przez YouTuberów
Jednocześnie sprzedaż gier spadła tylko nieznacznie. Pokazują to dane, zebrane przez naukowców, z platformy gamingowej Steam. Nie jest, więc to pewne, czy jesteś w pełni sterowany przez infuencerów. Jak w przypadku każdego badania, naukowcy nie mogą być całkowicie pewni wyników. Być może to wcale nie filmy na YouTube są prawdziwym powodem, jak długo gramy i co kupujemy.
Coś zupełnie innego może być wyjaśnieniem
Jeśli chcesz zrozumieć, wyobraź sobie, że odkrywasz coś takiego: W te same dni, w które ludzie jedzą dużo lodów, umiera również wiele osób w wyniku utonięcia. Czy to oznacza, że lody są niebezpieczne dla kąpiących się? Prawda jest najprawdopodobniej inna. Mianowicie, że to ciepłe letnie dni są wyjaśnieniem zarówno dla wypadków, jak i jedzenia lodów. W ten sam sposób coś zupełnie innego może być wyjaśnieniem tego, co naukowcy odkryli na temat gamingu.
Co wyjątkowego wydarzyło się na YouTube w 2017 roku
Według naukowca Nan Li, mimo to nowe badanie jest korzystne. Rzecz w tym, że pomiarów dokonali oni w 2017 roku. W tym czasie na YouTube wydarzyło się coś wyjątkowego. Mianowicie z powodu nowych zasad infuencerzy musieli czekać kilka dni przed opublikowaniem filmu. Jeśli infuencerzy chcieli zarabiać pieniądze na reklamach, musieli otrzymać zatwierdzenie filmu zgodnie z surowymi zasadami. Li tłumaczy, w ten sposób naukowcy mogli wykluczyć inne wyjaśnienia. Przykładowo, jeśli danego dnia odbywał się duży turniej e-sportowy, gwiazdy YouTube nie mogły opublikować materiału tego samego dnia.
| Zrzut ekranu: MrBeast / YouTube
W 2024 roku MrBeast był najpopularniejszym influencerem wśród dzieci w Norwegii. Tutaj gra w Minecrafta.
Dział: Gry komputerowe
Autor:
Eldrid Borgan | Tłumaczenie Agnieszka Koźniewska — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/