2022-11-30 15:40:19 JPM redakcja1 K

Niebieskie Błyskawice Strzelające w Przestrzeń Kosmiczną Zauważone ze Stacji Orbitującej Ziemię

Naukowcy z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zauważyli jasno-niebieską błyskawicę strzelającą w przestrzeń kosmiczną.

Dostrzeżenie dżetów z powierzchni ziemi bywa trudne, ponieważ wybuchają one z wierzchołków chmur. Jednak naukowcy mogą spojrzeć z kosmosu na ten błękitne przedstawienie. Instrumenty na pokładzie stacji kosmicznej uchwyciły niebieski dżet wystrzelony z komórki burzowej w pobliżu Nauru, małej wyspy w środkowej części Oceanu Spokojnego. Naukowcy udokumentowali to wydarzenie w raporcie opublikowanym w czasopiśmie Nature.

Naukowcy najpierw zaobserwowali pięć silnych błysków niebieskiego światła, z których każdy trwał od 10 do 20 milisekund. Niebieski dżet następnie rozwinął się z chmury w kształcie wąskiego stożka, który rozciągnął się do stratosfery, warstwy atmosferycznej, która rozciąga się od około 6 do 31 mil (10 do 50 kilometrów) nad powierzchnią Ziemi. Według raportu niebieski dżet pojawia się wtedy, gdy dodatnio naładowana górna część chmury wchodzi w kontakt z ujemnie naładowaną miejscem między chmurą a powietrzem znajdującym się powyżej. Niebieski dżet powstaje w wyniku "wyładowania elektrycznego", w którym przeciwstawne ładunki w chmurze uwalniając energię statyczną, zamieniają się miejscami i na krótko wyrównują potencjały. Naukowcy zauważyli jednak, że właściwości niebieskich dżetów i wysokość, do której rozciągają się nad chmurami "nie są precyzyjnie określone", więc to badanie przyczynia się do naszego zrozumienia tego niezwykłego zjawiska. Naukowcy zauważyli, że czterem rozbłyskom poprzedzającym niebieski dżet towarzyszył mały impuls światła ultrafioletowego (UV). Emisje te zostały zidentyfikowane jako "elfy", zjawisko występujące w górnej atmosferze.

"Elfy", akronim będący skrótem od Emisji Światła oraz Perturbacji Bardzo Niskich Częstotliwości Wywodzących się ze Źródeł Impulsów Elektromagnetycznych, to emisje światła, które pojawiają się jako szybko rozszerzające się pierścienie w jonosferze, warstwie naładowanych cząstek, która rozciąga się od około 35 mil do 620 mil (60 do 1000 km) nad powierzchnią planety. Elfy powstają, gdy fale radiowe przepychają elektrony przez jonosferę, powodując ich przyspieszenie i zderzenie z innymi naładowanymi cząstkami, uwalniając energię w postaci światła, napisali autorzy.

Do obserwacji zjawisk błysków, elfów i niebieskich wyładowań naukowcy używali Monitora Interakcji Atmosfera-Przestrzeń Europejskiej Agencji Kosmicznej (ASIM), zestawu kamer optycznych, fotometrów, detektorów promieniowania X i detektorów promieniowania gamma, przymocowanych do modułu na stacji kosmicznej.

Oświadczenie głosi: "To opracowanie ukazuje wiele nowych zjawisk, które ASIM obserwuje nad burzami" - powiedziała w oświadczeniu Astrid Orr, fizyk koordynująca załogowe oraz bezzałogowe loty kosmiczne w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

Według oświadczenia ESA eksperci zakładają również, że zjawiska w górnych warstwach atmosfery, takie jak niebieskie dżety, mogą wpływać na stężenie gazów cieplarnianych w atmosferze, ponieważ warstwa ozonowa znajduje się w obrębie stratosfery, gdzie one występują.