2024-03-11 17:37:50 JPM redakcja1 K

Reforma edukacji zawodowej w Chinach

Wykwalifikowany personel jest ważną częścią chińskiego sukcesu i fundamentem noszącym chińską siłę wytwórczą. Promowanie wysokiej jakości edukacji technicznej ma ogromne znaczenie dla budowania silnego kraju pełnego utalentowanych robotników.

Na zdjęciu Peng Fenglian deputowana Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych. Zdjęcie: www.thepaper.cn. 

Peng Fenglian deputowana Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych i rektor Anqing Normal University powiedziała dziennikarzowi gazety The Paper, że: „Obecnie koncentrowanie się na studiach akademickich i zaniedbywania edukacji zawodowej jest bardzo powszechne. Społeczne uznanie edukacji technicznej nie jest wysokie, a pozyskiwanie nowych uczniów stało niesamowicie trudne. Obserwujemy teraz kryzys przetrwania, z jakim borykają się szkoły techniczne". Powiedziała też, że na tegorocznym Narodowym Kongresie Ludowym przedstawiła „Sugestie dotyczące promowania rozwoju wysokiej jakości chińskiej edukacji technicznej".


Peng Fenglian stwierdziła w swoich badaniach, że kształcenie zawodowe na poziomie licencjackim jest wciąż w powijakach, a liczba oferowanych miejsc jest niewielka. Utrudnia to młodym Chińczykom wybór ścieżki rozwoju i zmniejsza atrakcyjność edukacji technicznej. Program szkół zawodowych zorientowany jest wyłącznie na zatrudnienie, panuje ogólny brak dbałości o naukę kultury, a poziom uczniów szkół technicznych nie jest wysoki. Placówki tego typu nie zapewniają zrównoważonego rozwoju ucznia, a ten jest wielce potrzebny.


Peng Fenglian zwróciła również uwagę na to, że wiele szkół technicznych potrzebuje funduszów potrzebnych do budowania swojego potencjału. Ze względu na ograniczenia związane z małą liczbą i nierównym ich poziomem, w większości szkół technicznych, zwłaszcza w niektórych szkołach prywatnych, program kształcenia wciąż jest niejako eksperymentalny. Istnieje dysproporcja między potrzebami szkoleniowymi a oferowanym poziomem. Istnieje również zastój i szkodliwa jednolitość w oferowanych kwalifikacjach zawodowych. Zaobserwować możemy nacisk na edukację techniczną w zakresie przemysłu, ale nauka technikaliów związanych z przemysłem, oraz elastyczność programu nauczania jest niewystarczająca. Ponad 70% szkół koncentruje się na edukacji do pracy w sektorze wtórnym przemysłu, ale brakuje nacisku na sektor pierwotny i trzeciorzędny, to znaczy nowoczesne rolnictwo i nowoczesny przemysł usługowy.


Peng Fenglian powiedziała dziennikarzowi, że w wielu regionach i szkołach skala, koszty szkoleń, jakość szkół, system nakładów finansowych na edukację techniczną, koordynacja specjalnych obligacji nie są takie jakie być powinny, a to skutkuje edukacją techniczną na niskim poziomie. Programy wsparcia takie jak Program Kultywowania Doskonałości i inne kluczowe projekty zapewniające bezpieczeństwo finansowe szkołą nie są wdrażane. Kompetencje nauczycieli i ich pensje są w tak złym stanie, że nie powinny być nawet porównywane ze zwykłymi nauczycielami szkół średnich lub wyższych. Kształcenie nauczycieli szkół zawodowych jest trudne, a rząd nie podejmuje odpowiednich kroków. Niedofinansowana kadra staje się kolejnym ograniczeniem dla rozwoju szkół technicznych. Chinka strasznie nad tym ubolewa.


W związku z tym Peng Fenglian wezwała do podjęcia wielu działań w celu poprawy edukacji technicznej. Po pierwsze, poprzez konkursy umiejętności, wykorzystanie kwalifikacji i inne sposoby, powinniśmy promować ducha pracy i rzemiosła w społeczeństwie, tak aby wzbudzić szacunek dla umiejętności i kwalifikacji nabywanych w szkole. Musimy stworzyć przyjazną atmosferę w celu poprawy społecznego uznania edukacji zawodowej. Drugim jest przyspieszenie tworzenia zawodowego szkolnictwa wyższego, przez otwieranie prestiżowych wyższych szkół zawodowych i uniwersytetów. Musimy zwiększyć nabór do zawodowego szkolnictwa licencjackiego oraz zaspokoić potrzeby rozwoju studentów zawodowych na kształcenie na wyższym poziomie.
Szkoły techniczne powinny zmienić swoje podejście i odejść od bycia czysto zorientowanych na zatrudnienie na rzecz przywiązujących równą wagę do zatrudnienia, jak i dalszej edukacji. Szkoły powinny wzmocnić podstawową edukację kulturalną, rozszerzyć skalę szkoleń, stworzyć przestrzeń dla rozwoju studentów kierunków technicznych i wzmocnić ich zrównoważony rozwój. Chiny powinny kształtować nie tylko siłę roboczą, ale i zwrócić uwagę na ogólną edukację przyszłych pracowników.

 Peng Fenglian wzywa do odgórnych i oddolnych działań w celu polepszenia stanu edukacji technicznej. Poprzez przebudowę, łączenie, kształcenie grupowe i inne środki, powinniśmy integrować puste, małe, rozproszone i słabe szkoły w celu optymalizacji struktury edukacji technicznej. Powinniśmy skoncentrować się na budowaniu wielu wysokiej jakości średnich szkół wyższych, pełniących funkcje demonstracyjne i wiodące. Poprzez nacisk na projektowanie szkół na jak najwyższym poziomie, optymalizacje zarządzania i programu edukacji technicznej, pokażemy, że stworzenie takiej placówki jest możliwe i doprowadzi to do ogólnej poprawy jakości szkolnictwa zawodowego. Zależnie od lokacji szkoły, czy to na prowincji, czy w mieście powinniśmy dostosować strategię rozwoju i układu przemysłowego. Musimy zoptymalizować alokację zasobów, poprawić elastyczność i wsparcie dla szkolenia talentów technicznych w szkołach wyższych i na uniwersytetach, żeby utrzymać poziom rozwoju krajowego przemysłu. Trzeba pogłębić reformę kadr. Wspierać publiczne uczelnie techniczne wysokiego szczebla i stworzyć wspomniane placówki demonstracyjne. Zwiększyć liczbę placówek edukacyjnych potrzebnych do obsługi głównych krajowych gałęzi przemysłu. Potrzebna jest również poprawa polityki stypendialnej, aby przyciągnąć utalentowanych ludzi do wysoko wykwalifikowanych szkół technicznych. Rządy na wszystkich szczeblach powinny ustanowić system inwestycji finansowych w edukację techniczną, który jest zgodny ze skalą, kosztami szkolenia i skupia się na poprawie poziomu szkół, wzmocnić koordynację funduszy finansowych i specjalnych obligacji oraz zabezpieczyć fundusze na kluczowe projekty, takie jak Program Kultywowania Doskonałości Dla Szkół Technicznych.

Dział: Świat

Autor:
Zhong Yuhao | Tłumaczenie: Marcel Korczak

Żródło:
https://www.thepaper.cn/newsDetail_forward_26622327

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE