Wykształcenie i zarobki kształtują nasze nawyki wyboru mediów
Środki finansowe odgrywają znaczącą rolę w możliwościach prenumeraty cyfrowej prasy. Osoby z niskim wykształceniem i niższymi dochodami skłaniają się bardziej w stronę mediów społecznościowych, aby zapoznać się z aktualnymi wiadomościami. Takie wnioski płyną z nowego raportu.
Zdjęcie: Anna Barclay / Contributor Getty Images
Cyfrowa prenumerata staje się kluczowa dla szwedzkich mediów, gdyż przychody z reklam i sprzedaży tradycyjnych gazet maleją.
W 2023 roku w Szwecji 43% osób między 25 a 85 rokiem życia miało dostęp do cyfrowej prasy. Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez nordyckie centrum badań nad mediami Nordicom przy Uniwersytecie w Göteborgu.
Starsi czytelnicy porzucili papierowe gazety
Według raportu największy odsetek prenumeratorów cyfrowych gazet dotyczy wieku powyżej 65 lat.
- „Czytanie gazet zawsze było najbardziej rozpowszechnione w grupie nieco starszych osób. Ze względu na rosnące koszty druku i dystrybucji gazet, niezwykle istotnym dla mediów było przekonanie zwłaszcza starszych czytelników do cyfrowej prenumeraty. Wyniki badania pokazują, że na wielu płaszczyznach udało się sprostać temu wyzwaniu” – mówi Karin Hellingwerf, analityczka mediów z Nordicom.
Wysokość dochodów wpływa na konsumpcję mediów
Wyraźnie widoczne są różnice w poziomie chęci zapłaty za dostęp do mediów cyfrowych. Poza wiekiem także poziom wykształcenia oraz wysokość dochodów stanowią istotne czynniki. Ponadto więcej prenumeratorów mieszka w dużych miastach w porównaniu do mniejszych miejscowości.
Najniższy poziom dostępu do wiadomości można zaobserwować wśród młodych mężczyzn bez wyższego wykształcenia lub z niższymi zarobkami.
- „Nasze dane ukazują cyfrową przepaść wśród ludności w zakresie dostępu do profesjonalnego dziennikarstwa, także tego online. Główną grupę odbiorców cyfrowej prasy stanowi miejska klasa średnia” – mówi Jonas Ohlsson z Nordicom.
Więcej młodych wybiera media społecznościowe
Z raportu wynika, że prenumeratorzy cyfrowych gazet mają tendencję do zapoznawania się także z treściami z innych znanych źródeł informacyjnych takich jak szwedzka telewizja publiczna (SVT) czy Sveriges Radio.
- „Zauważamy wyraźnie pozytywny związek między prenumeratą cyfrowej gazety oraz skłonnością do czerpania informacji z innych profesjonalnych mediów, nie tylko publicznych” – mówi Karin Hellingwerf.
Ci, którzy nie mają dostępu do cyfrowej prasy, często wybierają w zamian media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy Youtube, aby być na bieżąco. Szczególnie wyraźnie widać to w przedziale wiekowym między 25 a 44 rokiem życia lub wśród osób o niższych zarobkach.
Problem demokracji
Z raportu wynika również, że osoby wykształcone oraz o wysokich zarobkach mają lepszy dostęp do serwisów streamingowych i innych rodzajów cyfrowych subskrypcji.
- „Fakt, że środki finansowe oraz poziom wykształcenia odgrywają tak znaczącą rolę w stopniu dostępu do treści przekazywanych przez cyfrowe media jest problematyczny z perspektywy demokracji” – mówi Jonas Ohlsson.
Dział: Świat
Autor:
forskning.se | Tłumaczenie: Natalia Pelka - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.forskning.se/2024/12/19/utbildning-och-inkomst-formar-nyhetsvanor/