2022-09-20 14:41:44 JPM redakcja1 K

Nasilenie oświetlenia LED "grozi uszkodzeniem zdrowia ludzi i zwierząt"

Przejście na promieniowanie niebieskiego światła w całej Europie zwiększa tłumienie hormonu snu - melatoniny, mówią naukowcy

Zdjęcie: Stocktrek Images/Getty Images | Badanie prowadzone przez Uniwersytet w Exeter dowodzi, że wcześniejsze badania nad skutkami zanieczyszczenia światłem nie doceniały wpływu promieniowania niebieskiego światła.

Ilość niebieskiego światła pochodzącego ze sztucznych źródeł wzrasta, co może mieć negatywne konsekwencje dla ludzkiego zdrowia i szerszego środowiska, jak wynika z badań.

Naukowcy z University of Exeter zidentyfikowali zmianę rodzaju technologii oświetleniowych stosowanych w krajach europejskich w nocy w celu rozjaśnienia ulic i budynków. Wykorzystując zdjęcia wykonane przez Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), stwierdzili, że pomarańczowy kolor emitowany przez starsze lampy sodowe jest obecnie szybko zastępowany przez biały kolor emitowany przez diody LED.

Chociaż oświetlenie LED jest bardziej energooszczędne i kosztuje mniej, naukowcy twierdzą, że związane z nim zwiększone promieniowanie niebieskiego światła powoduje „znaczące skutki biologiczne” na całym kontynencie. Naukowcy twierdzą również, że poprzednie badania nad skutkami zanieczyszczenia światłem nie doceniły wpływu promieniowania niebieskiego światła.

Główną z konsekwencji zdrowotnych niebieskiego światła jest jego zdolność do tłumienia produkcji melatoniny – hormonu, który reguluje wzorce snu u ludzi i innych organizmów. Liczne badania naukowe ostrzegają, że zwiększona ekspozycja na sztuczne niebieskie światło może pogorszyć nasze nawyki związane ze snem, co z kolei może z czasem prowadzić do różnych przewlekłych schorzeń.

Wzrost promieniowania niebieskiego światła w Europie zmniejszył również widoczność gwiazd na nocnym niebie, co według badania „może mieć wpływ na poczucie natury u ludzi”. Niebieskie światło może również zmienić wzorce zachowania zwierząt, w tym nietoperzy i ciem, ponieważ może zmienić ich ruchy w kierunku do lub od źródeł światła.

Wielka Brytania należy do krajów wyróżnionych w badaniu jako najbardziej dotknięte skutkami przejścia na oświetlenie nocne LED, zwłaszcza ryzykiem tłumienia melatoniny. Pięćdziesiąt jeden procent świateł ulicznych w Wielkiej Brytanii było zasilanych przez diody LED w 2019 roku.

Włochy, Rumunia, Irlandia i Hiszpania zostały również zidentyfikowane jako kraje bardziej narażone na wpływ promieniowania niebieskiego światła ze względu na ich niedawne przejścia na oświetlenie nocne LED. Wpływ ten był znacznie mniej odczuwalny w krajach takich jak Austria i Niemcy, które nadal zasilają większość swojego oświetlenia nocnego za pomocą starszych żarówek gazowych i fluorescencyjnych.

Badania zostały opublikowane w czasopiśmie Science Advances.

Darren Evans, profesor ekologii i ochrony przyrody na Uniwersytecie Newcastle, który nie był zaangażowany w badania, okrzyknął je „niezwykłym dziełem” i powiedział, że są zgodne z jego własnymi ustaleniami na temat tego, jak lokalne oświetlenie uliczne dramatycznie zmniejszyło obfitość populacji nocnych owadów. Evans stwierdził, że przejście na diody LED w Wielkiej Brytanii „nie uwzględniło” ekologicznych i ludzkich kosztów takiej polityki.

David Smith z organizacji charytatywnej zajmującej się ochroną przyrody Buglife, powiedział: „Zanieczyszczenie światłem może dramatycznie wpłynąć na bezkręgowce, czy to w jaki sposób poruszają się one w swoim codziennym życiu, czy nawet poprzez zmniejszenie populacji gatunków, które żyją w siedliskach oświetlonych przez światła LED. Biorąc pod uwagę, że liczba bezkręgowców już dramatycznie maleje, ważne jest, abyśmy uwolnili je od wszelkich obciążeń, aby zapewnić im najlepszą szansę na odnowę”.

Smith wezwał rząd Wielkiej Brytanii do wprowadzenia krajowych celów zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia światłem, mówiąc, że pomiary w kraju były niejednolite i nieskoordynowane.

„Powinniśmy rozważyć światło z szerszej perspektywy biologicznej niż tylko ludzkiej [i] musimy skupić się na lepszej jakości oświetleniu, które jest harmonijne z naszym naturalnym światem. Lepsza jakość i niższe poziomy oświetlenia pomogłyby zaoszczędzić energię, a także obniżyć koszty finansowe, jednocześnie czyniąc nasze środowisko bezpieczniejszym dla bezkręgowców”.

Niektóre samorządy w Anglii już próbują zmniejszyć wpływ oświetlenia LED, co według Evansa jest „zachęcającym znakiem”, że podejmowane są działania. Wskazuje, że niektóre władze przyciemniają światła w godzinach nocnych i zmieniają pasma swoich żarówek LED, aby produkować mniej szkodliwego niebieskiego światła, co widać na Isle of Wight, gdzie używa się cieplejszych żarówek, które emitują mniej niebieskiego światła.

Dział: Ziemia